неділя, 6 листопада 2016 р.

Виховна система школи

“Виховна система школи : проблеми,пошуки,знахідки. Нетрадиційні форми навчання  і виховання як засіб організації творчої діяльності учнів”
Останнім часом у практику роботи загальноосвітніх навчальних закладів широко впроваджуються нетрадиційні форми організації навчально-виховного процесу,до яких належать : лекція , семінар,конференція,диспут,ділова гра та інші.Як свідчать результати досліджень , їх запровадження забезпечує підвищення активності навчально-пізнавальної діяльності учнів, формування самостійності мислення, розвиток творчості .
Учителям відомо, що в кожному класі загальноосвітньої школи є діти з різними рівнями навчальних досягнень --- від початкового до високого .
Всі вони неоднаково сприймають навчальний матеріал,який вивчають на уроках.Одним із основних завдань учителя є те, щоб правильно і доцільно підібрати форми і методи роботи на уроці з учнями.
ЛЕКЦІЯ-одна із форм організації навчання в загальноосвітньому навчальному закладі.Її основою є системне усне викладання вчителем навчального матеріалу протягом одного уроку(чи пари уроків),головний зміст якого становлять аналіз та узагальнення фактів, а провідними прийомами є пояснення і міркувіння.
Залежно від дидактичної мети та місця в логічній структурі навчального матеріалу розрізняють такі типи лекцій:вступна, оглядова, узагальнююча,лекція - інструктаж.
Залежно від форми організації і керування навчально-пізнавальною діяльністю учнів лекція може бути монологічною(викладання самим учителем), діалогічною(діалог учителя з учнем),полемічна(постановка проблемних ідей,питань).
Незалежно від типу лекцій у процесі її спостереження та аналізу слід звертати увагу на такі параметри :
*                  підготовка вчителя
*                  постановка триєдиної мети
*                  прийоми викладання навчального матеріалу
*                  прийоми організації навчально-пізнавальної діяльності учня
*                  способи активізації навчально-пізнавальної діяльності учня
*                  привертання уваги учнів спілкування такими словами(вдумайтесь,це особливо важливо,зверніть увагу...)
*                  тип лекції залежно від дидактичної мети
*                  ефективність лекції
          СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ  є формою навчання,що дає змогу ефективно організувати самостійну роботу учнів.Такі заняття найчастіше проводять у старших класах,при цьому учням надається можливість активно оперувати знаннями , здобутими на уроках , а також у процесі самостійної роботи з рекомендованою літературою.На семінарських заняттях допустимі дискусії ,заперечення , обговорення, аргументація , що дає можливість більш осмислити тему .
Семінар - це живий творчий процес , який не може бути запрограмований в усіх деталях.
Основними завдвннями семінарського заняття є : закріплення,розширення,поглиблення знань учнів,здобутих раніше на уроках ; формування і розвиток навичок самостійної роботи учнів; реалізація диференційованого підходу до навчання з урахуванням індивідуальних особливостей учнів ; створення умов для формування й розвитку їх пошуково-творчих знань та навичок.
Важливе значення у підвищенні ефективності семінарських занять має технологія його проведення
1. вступне слово вчителя
2. обговорення питань плану
3. аналіз і підсумок
   КОНФЕРЕНЦІЯ як форма організації навчально-виробничого процесу, передбачає  присутність в одній аудиторії учнів,які об’єднанні однією метою - розв’язання певної теоретичної чи практичної проблеми.
Учнівська конференція -це важлива форма навчання,яка сприяє формуванню знань, умінь і навичок учнів,їх закріпленню та влосконаленню, поглибленню та систематизації .Це комплексна форма узагальнення результатів самостійного пізнаванню діяльності учнів під керівництвом учителя , що здійснюється завдяки спільним зусиллям учителя і учнів .
Метою конференції є поглиблення , зміцнення та розширення здобутих знань ; розвиток і саморозвиток творчих здібностей учнів ; їх активності ;створення передумов самовиховання,самовдосконалення,самовизначенняучнів.
Практика роботи загальноосвітніх навчальних закладів підтверджує ,що доцільно проводити конференції з таких тем , які дали б змогу використовувати знання учнів з кількох предметів.При цьому якість конференції підвищується завдяки об’єднянню зусиль учителів-предметників у її підготовці й проведенні.
УРОК-ДИСПУТ-одна із форм навчальної роботи з учнями , яка допомагає розвивати їхні самостійність,логічне мислення,соціальну та моральну зрілість,формувати особисті погляди та переконання.
У процесі диспуту учні обговорюють не тільки запропоновані вчителем питання ,а й ті ,які виникли під час підготовки до диспуту .Учні набувають умінь і навичок самостійної роботи з різними джерелами інформації ; оволодівають методами аналізу і синтезу;формують уміння узагальнювати , робити висновки і вносити пропозиції.
УРОК-ЗАЛІК-це форма перевірки навчальних досягнень учнів з вивченої теми чи розділу курсу навчального предмета.Його метою є оцінювання навчальних досліджень,систематизація,уззагальнення та поглиблення знань , усунення прогалин у знаннях учнів.
Ефективність уроку-заліку значною мірою залежить від його підготовки (доцільність проведення).Як правило,на урок - залік виносяться головні теми курсу предмета,тобто найбільш значущі та найскладніші для засвоєння учнів.
Залік проводиться як усно,так і письмово:на дошці чи в зошиті.Це не тільки контроль за навчальними досягненнями учнів,але й важливий стимулюючий чинник їх навчально-пізнавальної діяльності.Позитивна оцінка заліку надає учням упевненості,підвищує їх інтерес до предмета ,формує позитивне ставлення до навчальної роботи.Обов’язковим на заліку є підбиття підсумків:повідомлення оцінок,відзначити найбільш повні та гарні відповіді,проаналізувати помилки і неточності.
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА є одним із видів обов’язкових самостійних робіт учнів.Вона передбачена навчальним планом  із певних предметів і проводиться під керівництвом учителя із застосуванням спеціальних приладів,матеріалів,інструментів.Вона сприяє реалізації міжпредметних зв’язків, розвитку інтелектуально-пізнавальної активності учнів.
Значну частину лабораторної роботи займають спостереження та експерименти.Її поділяють на --- класну   та --- домашню.
    
      -індивідуальна
      -групова
      -фронтальна(колективна)     
  Домашня лабораторна робота    дає змогу побачити дії вивчених законів і явищ у повсякденному житті,пов’язує теорію з практикою.
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯставить за мету на основі засвоєних системних знань включати учнів у різні види самостійної діяльності--практичної,інтелектуальної,предметної.Воно забезпечує використання ними знань,умінь і навичок у різних ситуаціях.
Предметна - це маніпуляція матеріальними об’єктами (калькулятор, вимірювальні прилади,реактиви).
Інтелектуальна - це бачення й виправлення своїх помилок,перенесення знань з одного предмета на інший,діагностування  й моделювання навчально-пізнавальної діяльності.
Різновидом практичного заняття є практикум,який проводять у старших класах після завершення великих розділів курсу і має переважно повторювально-узагальнюючий характер.
НАВЧАЛЬНА ЕКСКУРСІЯ це форма роботи,що дає змогу організувати спостереження й вивчення різних явищ,предметів,процесів у природних умовах. Вона дає учням знання про матеріальне виробництво,людей праці,сучасні технологї та техніку виробництва.
Екскурсії бувають тематичні та комплексні і їх розрізняють за змістом , за часом ,за місцем проведення.
КОНТРОЛЬНА РОБОТА забезпечує зворотний зв’язок ,що дає змогу коригувати діяльність  учителя та  учнів ,її результативність, виявляти резерви подальшого вдосконалення навчання.Контроль має важливе навчальне та розвивальне значення.
Контрольні роботи поділяють на
     -----  фронтальну
     ----- групову
     ----- індивідуальну
     ----- варіативну.







Література

1. г-та “Директор  школи” 2001 р.№ 40-43
2. г-та  “Завуч” 2002 р. № 7,8
3. Педагогіка / за ред.М.Д.Ярмаченка/ Вища школа 1986 р. с. 219, с. 231-233

4. Дидактика сучасної школи. під ред. Ю.К.Бабанського

Немає коментарів:

Дописати коментар