неділя, 6 листопада 2016 р.

урок фізики

Вільне падіння тіл. Прискорення вільного падіння

МЕТА: Ознаймити учнів з явием віьного падіння тіл, та експериментами, які є його доказами; Навчити учнів визначати та обчислювати прискорення вільного падіння іл на землю з урахування географічної широти місцевості; Ввести поняття «постійної величини».

ПРИЛАДИ: трубка Ньютона, тіла різної маси і форми, лінійка, секундомір, калькулятор.


ХІД  УРОКУ

І. Організаційна частина уроку.
ІІ. Фронтальне опитування домашнього завдання.
1.    Який рух називають прискореним?
2.    Що таке прискорення?
3.    Як обчислити прискорення рухомого тіла? Від яких фізичних величин воно залежить?
4.    Чи може прискорення бути відємним? Про що це свідчить?
5.    Який із рухів є рівноприскореним? Рівносповільненим?
6.    В яких одиницях вимірюють цю фізичну величину?
ІІІ. Вивченянового матеріалу.
 А) постановка проблемного питання.
Давайте пригадаємо ваші спостереження за предметами які нас оточують щодня і сппробуємо дати відповідь на таке запитання.
Хто із вас коли-небудь бачив, щоб підняте над землею тіло на деяку висоту не падало, а залишалось там без будь-якої допомоги, або самостійно піднімалося вгору?
(роздуми учів, їх відповіді на це питання і пояснення вєї думки)
Згадаємо дослід Г.Галілея. Коли він кидав тіло з Ейфелевої вежі. (нагадуємо і пояснюємо) Хто такий Г.Галілей?

ІСТОРИЧНА ДОВІДКА

Г.Галілей — італійський фізик та астроном, який    
вперше застосував експериментальний метод у науці. Коли йому було лише 25 років він став професором Пізанського університету, а через короткий час вивів закони вільного падіння тіл.
         ДОСЛІД

Кидаючи з Пізнської вежі тіля різної маси Галілей фіксував час їх падіння на землю. Знаючи висоту, з якої тіло падало йому вдалося обчислити величину прискорення цих тіл. Порівнючи усі отриманні значення він помітив, що незалежно від розмірів цих тіл, прискорення, з яким вони падали до землі було однаковим. Тобто, прискорення з яким тіла притягуються до поверхні землі є постійною величиною g = 9,8 Н/кг.

Такий же дослід проводив усім відомий фізик і математик І.Ньютон. Але перш ніж дійти до таких досліджень з нимстлася незвичайна пригода. Хто пам’ятає легенду про яблуко, яке впало йому на голову.
                                              
ІСТОРИЧНА  ДОВІДКА

Англійський фізик та математик. Відкрив закон земного тяжіння, властивості руху, описав рух планет, пояснив силові взаємодії між тілами та багато іншого. Створив першу фундаментальну фізичну теорію — класичну механіку, сформулював три основні закони руху і  взаємодії тіл, відкрив закон всесвітнього тяжіння, встановив, що біле світло складається з різних кольорів, сконструював перший телескоп.

ЛЕГЕНДА

У Ньютона за містом була дача, він дуже любив там відпочивати. Його улюбленим місцем була лава під тином, над якою звисало гілля сусідської яблуні. Одного разу, коли Ньютон відпочивав на своєму улюбленому місці, йому на голову впало яблуко. Ньютон замислився, чому яблуко, а також усі предмети падають донизу, якщо їх випустити з якоїсь висоти. Він почав працювати над цим питанням і в результаті сформулював закон тяжіння.
Б) Вивчення нових термінів
Вільне падіння — це рух тіла лише під дією притягання Землі безінших сторонніх сил та впливів на нього.
Прискорення вільного падіння не залежить від маси тіл і є сталою величиною.  g – прискорення вільного падіння
                 g = 9,8 м / с2
на екваторі  g = 9,78 м / с2 , а на полюсах  g = 9,83 м / с 2
 (дивимося на таблицю в підручнику на ст 45) розглядаємо фомули, що описують рухи різних видів і поясюємо їх, даючи характеристики рухомим тілам

1 стовпчик — рух тіла по горизонталі
2 стовпчик —  рух тіла під дією сили тяжіння
3 стовпчик — рух тіла вертикально вгору

ІV. Закріплення набутих знань.
 Відкриваємо підручник на ст 48 Вправа 7 Задача 1

ДАНО:
t = 2,5 c             υ0 = 0
g= 9,8 м/с2         υ = υ0 + gt
                            тоді                    υ = 9, 8 м / с2 * 2,5 с = 23,5 м/с
υ - ?                    υ = gt


Виконуєте самостійно Впр 7 Задачі 6 та 7. За правильне виконання завдання перших чотири учні отримають бали.

V. Підсумок уроку.
 Робимо висновки щодо вивченогоматеріалу, повторюємо основні правила, означння і формули. Оглошуємо учням отримані ними бали за роботу на уроці.

VІ. Домашнє завдання
§ 13,14   Впр 7 задачі 2,3,4
Повторити тему з § 8 по § 14
Підготуватися до самостійної роботи





















Немає коментарів:

Дописати коментар