неділя, 6 листопада 2016 р.

позакасний захід з фізики

Будьмо знайомі — я Фізика
Зал прикрашений з використанням фізичних формул, портретів знаменитих вчених-фізиків, необхідне приладдя стоїть на столі для проведення дослідів.
        Ведучий: Доброго дня усім, хто прийшов сьогодні на наш захід. Усі ви знаєте, що цей тиждень у нашій школі — це тиждень фізики. От і ми з вами зібралися тут для того, щоб з’ясувати для себе: хто вона ця  Фізика, і  чи потрібно ]її вивчати  у школі. У вас ще немає такого предмету, Але вже з наступного року ви теж будете її вивчати.Дехто може сказати 6»У нас і так предметів різних вистачає, щоб вчитися, а тут щей Фізика. Навіщо?» Якраз сааме це ми з вами і з’ясуємо. Будьте уважні і ви дізнаєтесь скільки непізнаного людиною ще залишилось.

(на сцену виходять по черзі предмети, на яких є напис)


МАТЕМАТИКА: Добрий день. Сподіваюсь всі мене впізнали, я — Математики. Кажуть, що я цариця всіх наук, це так. Я — цариця, але я ще і мати. Я можу бути і лагідною і суворою, але завжди справедливою. Усі ви добре знаєте нашу велику родину наук. Як і в будь-якій родині мої діти всі різні, але у нас є спільні риси — усі ми дуже вважливі, складні та водночас цікаві, жодна людина не може обійтись без нас.
                     Настав час познайомити вас з моєю донькою — Фізикою.

МОВА:  Шість класів жили і у 7 класі прожили б без неї. Теж мені наука: як не струмом вдарить, то яблуко з башти на голову кине.

МАТЕМАТИКА: Постривай, та не всіх же вона бє струмом, а лише тих, хто нічого про нього не знає. А ти як не хочеш дітей знайомити з фізикою, то розкажи щось про себе, на те ти й мова.

МОВА: Я найстарша із наук, бо народилася разом із людиною. Люди спілкувалися, набували життєвого досвіду і передавали його своїм нащадкам. Минули століття…..(задумується) Завдяки своєму розуму і праці людина створила нові засоби спілкування — радіо, телефон, телебачення, Інтернет.

МАТЕМАТИКА: Але чи не було все це пов’язане з фізикою?  Подумай добре.

МОВА: Мабуть, так. Якби не знання з фізики, людина не зуміла б використати перо, виготовити чорнило, створити друкарські машини, які розширили межі спілкування між людьми. (звертається до географії)  А що ти думаєш про фізику? Може ти вмієш обходитись без цієї всезнайки?

ГЕОГРАФІЯ: Що ти!? Без законів фізики не можна було б пояснити клімат, течії річок та морів, утворення вітру. Я вже не кажу про подорожі, які усі так полюбляють. Без фізики ні човнів, ні повітряних куль, ні залізниці, ні літаків — на волах далеко не заїдеш.

МОВА: Цікаво, а що скаже біологія?

БІОЛОГІЯ: Усім відомо, що фізика — це основа техніки. Вона широко використовується для досліджень у біології, допомагає зрозуміти особливості будови, життєдіяльності рослинного та тваринного світів.

МОВА: (незадоволено) Зрозуміло, географія і біологія заодно з фізикою — бо це науки про природу. Цікаво, що скаже про фізику малювання?

МАЛЮВАННЯ: Звичайно я з нею дружу. Хто ж мені фарби зробить як не фізика з хімією. Художники, не знаючи фізики, не вдосконалювали свої витвори. Навіть щоб продукти харчування та одяг створити потрібно знати фізику.

МОВА: Всюди влізла! І чайник не так без неї кипить, і літак не летить, ліки в шприц не набереш, будинок не побудуєш, трактор не спроектуєш. (задумується)Мабуть, математика права, без фізики жити не можна, а особливо в сучасному світі. (звертається до історії) Історіє, розкажи нам, будь-ласка про неї. Хто, як не ти може все розставити на свої місця, і навести лад.

ІСТОРІЯ: Фізика зародилася дуже давно, спочатку вона об’єднувала всі знання людини про природу. Ще грецькі вчені за кілька сотень років до нашої ери намагалися  пояснити походження світу і з’ясувати причини всіх змін, які відбуваються в природі. Слово фізика з грецької означає природа, і вперше зявилося в працях давньогрецького філософа Аристотеля. Правда, досліджувалися тоді лише поодинокі природні явища, або зміни, які люди мали змогу спостерігати.

ВЕДУЧИЙ: (звертається до дітей у залі) Як ви вважаєте, які явища спостерігали давні греки ?      
                     Сучасна фізика теж вивчає різні явища природи — механічні, теплові, світлові, звукові, електричні, а також фізичні властивості тіл, які нас оточують. (до учнів) Які ви знаєте явища із вище перерахованих?
                       Людина вивчаючи природу, встановила, що зміни, які відбуваються в природі не випадкові. (до учнів) Назвіть зміни у природі, та причини, що їх  обумовили.
                               ( ГРІМ, БЛИСКАВКА, ТУМАН, ДОЩ, СНІГ…)
                       Перераховані явища є природними, бо вони обумовленні природними причинами, але існують зміни в природі, які відбуваються внаслідок діяльності людини. Людина не тільки відкриває закони природи, а й використовує їх для своїх потреб.

МАТЕМАТИКА: Вивчивши електричні явища, людина навчилась використовувати електричну енергію, вивчаючи світлові явища, вміємо виправляти вади зору, виготовляти прилади, без яких важко уявити сучасне життя: кіноапарат, фотоапарат, телекамеру, мобільні та стаціонарні телефони, автомобілі, літаки тощо. А тепер пора надати слово самій Фізиці.

ФІЗИКА: Добрий день, любі друзі! Я дуже рада, що ви завітали до моєї країни. На початку нашої подорожі по цій дивовижній країні хочу загадати вам кілька загадок про фізику та фізичні явища.
    (загадує дітям загадки)
   Кожна країна має свою мову, так і фізика має спеціальну мову, без знання якої подорож буде неможлива. Пропоную вам ознайомитись з тим, що вивчає фізика. Запрошую вас до Механіки — розділу фізики, у якому вивчається рух і взаємодія.

МЕХАНІКА: Знайому з вами ми давно,
Ще з уроків математики.
Чому, та як, та де було,
Як швидко рухалось, пливло,
Коли зустрінуться та де?—
Все вправи це механіки.
Але, крім цього, знаєм ще,
Що падати допомагає,
Як «легким» робиться важке,
Що їхати вгору заважає.

ФІЗИКА: Дякуємо, нам дуже сподобалося у вас, Механіко, але нас чекають…

МЕХАНІКА: Вибачте, я не можу відпустити вас без невеликого іспиту. (проводить дослід)

ФІЗИКА: Бачу, що математика добре вас підготувала до зустрічі зі мною. Спробуйте пізнати до яких явищ ми завітаємо далі:
Гарно влітку відпочили,
Всі засмаглі, підросли,
Спини сонечком зігріли
І на річці всі були.
На вогні варили юшку,
Пригадати буде що.
Не побачим цього взимку,
Біля груби сидимо
І до школи йдем у шубі—
Бережем своє тепло.
Так, ми потрапили до теплових явищ, знати які потрібно не менше за механічні. З ними ми теж трохи знайомі з уроків природознавства.(демонструється дослід)
               А тепер завітаємо до електрики.

ЕЛЕКТРИКА: Я рада, що ви не забули про мене. Адже я теж не менш важлива. Спробуєте заперечити?  Тоді послухайте і скажіть, що із переліченого є непотрібним для вас.
Якщо струм в мережі є, —
Він і світло нам дає,
І працює холодильник,
Телевізор, кипятильник,
Праска і магнітофон,
Плитка і електрофон,
Пилосос, електробритва.
Все це — струм, людини витвір.
І гуде машина пральна,
Все у побуті нормально.
Та лише зникає струм, —
Нами володіє сум.
Бо комфорт у нас безмежний,
Коли струм є у мережі.
      То як, правду я кажу, що електрика  теж вам дуже потрібна.?

ВЕДУЧИЙ: Електричні явища не менш важливі і їх мають знати не лише електрики, а навіть і перукарі (демонструють дослід із султанами) Навряд чи клієнту сподобається така зачіска. Яке електричне явище ми спостерігаємо влітку? (звертається до учнів)

ФІЗИКА: А ну розгадайте ось цю загадку і тоді ми зможемо перейти до інших явищ.
Вийшла звідкись гарна дівка,
На ній стрічка-семицвітка;
А де з річки воду брала,
Там коромисло зламала.
           Так правильно, це веселка, вона відноситься до світлових явищ. Та й увечері навряд чи хто з вас сидить у пітьмі. Всі користуються світлом електричних ламп. От вам і поєднання світлових та електричних явищ одночасно. Давайте спробуємо прямо зараз і тут побачити веселку. (демонструють дослід по дисперсії)

МОВА: Гаразд. Ви мене переконали, фізику потрібно знати людині будь-якого фаху. Але як фізика може допомогти домогосподаркам?

МАТЕМАТИКА: або УЧНІ Звичайно побутовою технікою.
        ТЕЛЕВІЗО, ТЕЛЕФОН, МАГНІТОФОН, ПРАСКА, ХОЛОДИЛЬНИК…

ІСТОРІЯ: Я пропоную завітати до домогосподарок різних часів і подивитися, які фізичні явища вони використовували під час такої звичайної роботи як прасування.
(до столу підходять три дівчини
   деревяна метельниця і качалка
   праска з вугіллям
   електрична праска  та пропонують їм попрасувати хустину)

ВЕДУЧИЙ: Які явища використовуються під час цієї роботи? (учні відповідають)

МОВА: Я визнаю свою необізнаність, я теж хочу вивчати фізику.

ФІЗИКА: А ти вже її вивчаєш разом з нами. За такий короткий час ми дізналися чимало нового та цікавого, але ми маємо поспішати, бо наука не стоїть на місці, а постійно знаходить якісь нові відкриття.

МОВА: Ми спостерігали з вами різні досліди з фізичними явищами. А тепер я прочитаю вам уривки літературних творів, а ви мені підкажіть, які фізичні явища та закони мали на увазі їх автори.
Білесенькі сніжиноньки,
Вродились ми з води.
Легенькі як пушин очки,
Спустились ми сюди.
      Ми хмарою носилися,
      Від подиху зими,
      І весело крутилися
      Метелицею ми.  (А.Костецький)

Так, справді Фізика — важлива наука. Виявляється навіть мої друзі поети і письменники були з нею знайомі. Отож і я тепер буду її вивчати.

ФІЗИКА: Ви сьогодні молодці. Дуже гарно працювали. А тепер я пропоную, щоб мої родичі оцінили вашу працю. (Учні, що символізують предмети, виділяють тих учнів, які з їх предмету були найактивнішими.)

ВЕДУЧИЙ: Сучасна фізика з усіма її чудовими відкриттями — результат спільних зусиль багатьох поколінь дослідників. За кожною формулою шкільного підручника — копітка праця багатьох дослідників, учених, які колись теж були звичайними учнями. Людство не завжди вчасно оцінювало працю вчених-фізиків. Багато хто віддав життя за науку. Архімед загинув від меча варвара, захищаючи свої креслення. Джордано Бруно спалили на вогнищі, катували Галілео, який так і не зрікся своїх переконань; трагічно загинув Георг Ріхман, досліджуючи природу блискавки та багато інших.
                  Багато відкриттів зроблено у фізиці й українськими вченими. Але не слід вважати, що це межа людських можливостей. І на вашу долю випаде немало відкриттів. Можливо навіть хтось із вас в майбутньому стане відомим вченим. Звичайно не всі. Проте зробити навіть найменше відкриття не так легко. Для цього потрібно добре знати фізику.

 Наша з вами зустріч на сьогодні завершується, але в майбутньому ми обов’язково зустрінемось ще не один раз. Дякуємо вам за увагу.

Немає коментарів:

Дописати коментар