четвер, 24 січня 2019 р.

Конспект уроку з математики із використання ІКТ 5 клас


     
 Тема уроку :  Звичайні  дроби                                                                         Мета :
навчальна : сформувати вміння читати, записувати та наводити приклади звичайних дробів, розв’язувати вправи на знаходження дробу від числа і числа за його дробом; пояснювати, що показує чисельник і знаменник дробу;
розвивальна: розвивати вміння правильно і чітко висловлювати власні        думки та креативне і логічне мислення;      
виховна: виховувати наполегливість, старанність, інтерес до математики.    Тип уроку: вивчення нового матеріалу з елементами засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання: Підручники, робочі зошити, олівець для креслення, лінійка, циркуль, комп’ютер для демонстрації презентації та завдань, мультимедійна дошка, проектор.

                                       ХІД  УРОКУ
Вислів написаний на дошці:
"Вчитися можна тільки весело…
 Щоб перетравлювати знання,
потрібно поглинати їх з апетитом".
Анатоль Франс
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ  ЕТАП                                                                                 Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, виражає надію, що вони добре відпочили на зимових канікулах і успіхи у ІІ семестрі будуть гарними. У ІІ семестрі вивчатиметься розділ «Дробові числа і дії над ними». Розпочнемо вивчати його з теми «Звичайні дроби та дії над ними».
Девіз нашого уроку сьогодні такий «З малої вдачі починається великий успіх» (девіз записано на дошці). Я вам бажаю великого успіху.
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ              
  Учитель перевіряє виконання домашнього завдання: розв’язання «новорічних»  задач.
ІІІ.   АКТУАЛІЗАЦІЯ  ОПОРНИХ  ЗНАНЬ.
Створюється відповідна  мотивація через розв’язування практичної задачі, після розв’язання  якої  учні свідомо відчують необхідність  введення дробових чисел, що натуральних чисел недостатньо для оцінювання величин.
Як ви думаєте, для чого нам потрібні знання про дроби? (Відповіді учнів).
Ось вам проблемна ситуація. У мене є одне яблуко. Як дати це яблуко двом учням? (Розрізати навпіл). Правильно. Ось для цього нам і потрібні дроби.
Ще в давнину слово «дріб» означало… Як ви думаєте, що? (відповіді учнів). Правильно. Слово «дріб» походить від слова «дробити», тобто «ламати, ділити на частини», «дрібний». У 18 столітті дроби називали «ламаними числами».
Знання з цієї теми вам знадобляться в подальшому не тільки на уроках математики, а й алгебри, геометрії, фізики, хімії.
Тому завданнями нашого уроку є: 
·        Ознайомитись із звичайними дробами;
·        Вчитись читати та записувати дроби;
·        Дізнатись, що означає чисельник та знаменник дробу;
·        Розвивати логічне мислення та пізнавальний інтерес.
Перед вивченням нової теми давайте разом допоможемо Віні-Пуху вирішити невеличку проблему …
Віні – Пух пішов у гості до П'ятачка. П'ятачок поставив на стіл дві тарілки з яблуками. В одній тарілці – 3 цілих яблука, а в іншій 5 половинок. “ Вибирай” – говорить П'ятачок. Віні – Пух любить добре попоїсти. Йому захотілося обрати тарілку, в якій яблук побільше, але він ніяк не може зрозуміти, що більше: 3 цілих яблука чи 5 половинок.  Допоможіть Віні – Пуху вибрати потрібну тарілку. 
(Учні пояснюють розв’язання задачі)
  Задача. Побудуйте  квадрат зі стороною 4см. Обчисліть його площу. Поділіть його на 4 рівних частини. Чому буде дорівнювати площа кожної частини ?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
  Вивчення нового матеріалу проводиться у формі фронтальної бесіди з класом.
  1.Наведіть приклади, коли ми маємо справу не з натуральними числами, а тільки їх частинами.
  2.Випили півсклянки молока, то це…( )
  3.Розрізали пиріг на 8 рівних частин і взяли собі шматочок, то це …( )
  4.Розділили 3 яблука між п’ятьма дітьми, то це …(дроблення)
  5.Згадайте, як  записуються такі числа і як вони називаються ?
  6. Де записують чисельник дробу?
  7. Де записують знаменник дробу?
  8. Що показує знаменник ?
  9. Що показує чисельник ?
  10. Які дроби відповідають словам «половина», «третина», «чверть» ?
Ви вже знаєте, що можна рахувати як окремі предмети, так і  їх частини. Наприклад, половини горіхів, третини яблука, чверті кавуна.
Для лічби частин предметів використовують дроби. Щоб записати дріб, потрібно знати, на скільки рівних частин поділено ціле та скільки таких частин взято. З початкових класів ви знаєте, що «половина» – це дріб … «одна друга», «третина» – дріб … «одна третя», «чверть» – дріб … «одна четверта». Коротко записують так: , , .
Числа, які записані під рискою дробу називаються знаменниками дробу, вони показують на скільки рівних частин поділено ціле (число, яблуко, пиріг та інше). Числа, які записані під рискою дробу називаються чисельниками дробу, вони показують скільки частин взято.
         Звичайні дроби записують за допомогою двох  натуральних чисел і риски дробу (дробової риски).
         Число, записане над рискою називають чисельником дробу.
         Число, записане під рискою
   називають  знаменником дробу.
Чисельник                       риска дробу    
                                   Знаменник
 Знаменник дробу показує на скільки рівних частин поділили щось ціле, а чисельник – скільки таких частин взяли.
Cпробуємо з вами розібратися втому чи потрібні нам дроби у звичайному житті?
Як розділити торт або піцу на рівні частини між гостями?

Давайте спробуємо прочитати дроби
 



V. ЗАСВОЄННЯ  ЗНАНЬ
Про звичайні дроби вже згадали. Переходимо до розвязування задач.
№1. На столі лежать 18 кульок. Одна друга всіх кульок -  сині, одна третя – жовті, решта – зелені. Скільки кульок кожного кольору?
№2. Назвіть, яку частину геометричних фігур заштриховано

Задача 1.* У саду 72 дерева, з них   становили груші. Скільки груш росте у саду ?
      У ході розв’язування можна обговорити такі питання:
           Яку частину всіх дерев становили груші?
           Чому дорівнює знаменник дробу  ?
           Що означає знаменник дробу ?
           Чому дорівнює  чисельник дробу  
           Що означає чисельник дробу ?
    Висновок. Для розв’язання задачі потрібно 72 поділити на 8 і здобутий результат помножити на 3. Складається вираз :  (72 : 8)·3 = 27(груш).
    Відповідь: 27 груш.
***
Задача 2. *У саду  росте 24 груші, що становить  усіх дерев. Скільки всього дерев у саду ?
  При обговоренні розв’язання цієї задачі доцільно з’ясувати такі питання :
                       Що показує дріб      такі частини.)
           Як дізнатися, скільки дерев становить одна частина, тобто    дерев? (Потрібно 24 поділити на 4.)
           Як дізнатися, скільки всього дерев у саду ? (Потрібно здобутий результат помножити на 7, оскільки  таких частин 7.)
Висновок. Складаємо вираз : ( 24 : 4 ) · 7 = 42(дерева).
Відповідь. 42 д.
VI. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ 
1.Виконання усних вправ  самостійно № 918, № 919.
2.Виконання письмових вправ на швидкість № 923, 938, 951.
  Виконання всіх вправ супроводжується поясненням  або коментуванням.
Учні  чітко повинні розрізняти два типи розв язаних задач.
VII. ПІДСУМКИ  УРОКУ
Закінчи речення :
1.Якщо кавун  розрізати на 9 рівних частин, то кожну з них позначимо як дріб…
2.Чисельник дробу  дорівнює … , а знаменник −…
3.Прочитайте  дріб   . Число 13 показує … , а число 9 − …
4.Щоб знайти   від 24 кг, потрібно …
5. Якщо   довжини відрізка дорівнює 10 см, то, щоб знайти довжину всього відрізка, потрібно …
6. Чверть години – це …хвилин
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.Вивчіть теоретичний  матеріал за параграфом 27 підручника.
2. Виконайте вправи  № 922, 924, 939 – для учнів початкового і середнього рівнів ;  № 945, 947, 952 – для учнів достатнього і високого рівнів.

           

Немає коментарів:

Дописати коментар